כל התכנים הטובים ביותר על ידי הקהילה ולמען הקהילה

פגישת אינטייק לקראת טיפול רגשי

תוכן עניינים

שיתוף מהיר

פגישת אינטייק לקראת טיפול רגשי

פגישת האינטייק היא השלב הראשון והבסיסי בתהליך הטיפולי, המאפשר למטפל ולמטופל להכיר, להבין את הצרכים והאתגרים המרכזיים, ולבנות תוכנית טיפול מותאמת אישית. מאמר זה מסביר מהי פגישת אינטייק, מה קורה בה, ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים.

המאמר כולל התייחסות לנושאים מרכזיים כמו מטרות הפגישה, תהליך איסוף המידע, וחשיבות יצירת תחושת ביטחון ואמון בין המטפל למטופל. בנוסף, תמצאו טיפים שיעזרו לכם להיערך לפגישה באופן מיטבי ולהפיק ממנה את המירב, כך שתהליך הטיפול יתחיל ברגל ימין.

חלק א: מטרת פגישת האינטייק

היכרות, תיאום ציפיות, קביעת סטינג, קביעת מטרות, התחייבות.

  • היכרות– תעודות המטפל ואישורים תלויים, מטפל מציג את עצמו הכי מדויק ואמין, ניסיון מקצועי, מטופל מציג את עצמו בקווים ראשוניים.
  • תיאום ציפיות- מדוע אנחנו כאן?  חשוב להיות מדויק, ברור, ממוקד ולא לערפל סיבת הגעה לטיפול. מה הציפיות של המטופל מהתהליך הטיפולי? מה המטפל יכול לעשות ומה לא- להיזהר מהבטחות ומהתחייבויות שקשה לממש בצורה ברורה.

מה המטפל מצפה מהמטופל ברמה העקרונית? זמינות וקשר בין המפגשים.

חובת שמירות סודיות עם הסתייגות לעניין חובת דיווח

אופן התשלום, פגישות ביניים, מה קורה בביטולים ועוד

  • הסטינג הטיפולי- סיכום של מה עושים במפגשים ומה נדרש מכל צד, משך המפגש, תדירות המפגשים, מקום המפגשים, טלפונים והסחות דעת, ויתור סודיות למידע מגורמים נוספים   ( אם צריך), מטלות בין הטיפולים, מועד קבוע או קובעים כל פעם מחדש- מי אחראי לקבוע?
  • קביעת מטרות– מה אתה מצפה שיקרה בטיפול? עם מה אתה מצפה לצאת בסוף התהליך?

מטפל מגיב לזה עם הרבה עומק ואחריות ( זה יכול להיכנס גם בתיאום הציפיות).

  • התחייבות– האם המטופל מקבל את הדברים? עם מה קשה לו ומה עושים עם הקושי הזה? כמה השקעה ועבודה יידרשו בטיפול ועד כמה המטופל שם, רישום כלל הדברים בצורה מסודרת והעברת תקציר ( קצרצר) למטופל.

 

חלק ב- מה ניתן ללמוד משיחת האינטייק

  • שפה מדוברת, שפת גוף טונציה ומבע פנים- מה ניתן ללמוד מזה?
  • קשיבות מלאה של המטפל- מהי קשיבות זו?
  • הורדת כל מסיחי הדעת מהשולחן ( טלפון נייד, מחשב וכיו”ב).
  • מומלץ לא למלא פרטים במחשב- לכתוב ולשמור על קשר עין עם המונחה.
  • ללמוד על התנגדויות או חשדנות ולתת לזה מקום והתייחסות.

 

טכניקות של תשאול

שאלות הבהרה, הרחבה, העמקה על מנת להפוך את השיחה למעמיקה וברורה יותר. ( למה אתה מתכוון? למי אתה מתכוון? מתי קרו הדברים? כשאתה אומר.. למה הכוונה? איך אתה יודע? מה זה אומר לדעתך? האם יכול להיות לזה עוד הסבר?

תשאול מובנה

  • טופס אינטייק מובנה- הכולל שאלות חובה ושאלות רשות.
  • המטפל שואל וכותב- מרחיב בסעיפים שמרגישים לו רלוונטיים לפי התשאול עליו דיברנו קודם.
  • מנסה ללמוד על תכונות, רצונות, קשיים, משאלות וכיו”ב.
  • בטיפול בקטינים תשאול מקדים של ההורים.
  • טופס תשאול טוב מאפשר גם נקודות לפיתוח ולשיח

מקום המפגש: ( נכון לכל מפגש לאינטייק על אחת כמה וכמה).

  • מטפל לא מאחר ולא נותן למטופל לחכות.
  • חדר מואר, נקי ומסודר.
  • שתייה ( כיבוד בסיסי – זה עניין שנוי במחולקת באופן אישי אני בעד).
  • מיקום ישיבה נוח, להראות היכן יש שירותים ומים.
  • להימנע ממפגש בין מטופלים  ( יוצא ונכנס).
  • ציוד למפגש מוכן מראש.

סיכום האינטייק

  • שאלות הרחבה אם נדרשות או שיח עם גורמים נוספים.
  • בניית סיכום לעצמי ( התרשמות, מה עלה, הכללה לסוגיות לקראת תחילת טיפול).
  • פתיחת גיליון טיפול
  • שיתוף המטופל בסיכום האינטייק. בד”כ המפגש שלאחר האינטייק- המטופל מגיב ומדייק את דברים.

מילר- חמשת השלבים הפגישה הטיפולית הראשונה

  • הפגישה הראשונה הנערכת עם מטופל חדש “נותנת את הטון” להמשך התהליך הטיפולי.
  • במפגש הראשוני המטפל והמטופל צריכים להתרשם האם הטיפול יכול לסייע למטופל,
  • כאשר על המטפל להפנות את המטופל להתערבות חלופית במידה והוא מעריך כי לא יוכל לסייע לו מסיבות שונות.
  • הפגישה הראשונה צריכה להיות מנוהלת כך שתאפשר הערכה של המטופל מצד אחד ויצירת מעורבות שלו במפגש מצד שני.

 

עקרונות מפגש האינטייק על פי מילר

  • הימנעות מהנחות מוקדמות על בעיותיו, תגובותיו, אמונותיו או משאלותיו של המטופל.
  • הצבת מספר מצומצם וריאלי של יעדים למפגש.
  • בחירת מילים זהירה מצד המטפל, היוצאת מהנחה שלכל הנאמר במפגש יש השפעה על תפיסותיו ותגובותיו של המטופל.
  • קבלה של העובדה כי המטופל לא יוכל להשיג בטחון והרגעה לגבי כל חשש או התלבטות עמם הגיע מראש.
  • עמדה ריאלית לגבי מצבו של המטופל ביחס למה שניתן להשיג בפגישה הראשונה ובטיפול בכלל, ביחס לזמינות המטפל ונושאים נוספים.
  • זיהוי דרכי ההתמודדות של המטופל עם קשייו מתוך עמדה מכבדת ובלתי שיפוטית.

מילר-העמדה הטיפולית בפגישה הראשונה

  • העמדה הטיפולית המתאימה לשלב ראשוני זה של הטיפול: עמדה המבססת יחסים ידידותיים אך מקצועיים, אשר מבהירים למטופל כי הקשר שיתפתח יהיה קשר טיפולי.
  • בשלב זה יש לשמור על עמדה ניטרלית ולהימנע מחשיפה עצמית, כדי לסייע למטופל בהבנת טיב היחסים ואופי המפגש הטיפולי.
  • בנוסף, על המטפל לשים לב גם לתגובותיו הלא רצוניות אל המטופל ( ושלו) ולקחת בחשבון שמטופלים קולטים תגובות אלו ולומדים מהן.

מילר- סיום הפגישה

  • המטפל נדרש לעבודה עדינה של עצירת השיחה וארגונה לקראת הסיום.
  • עליו להציג בפני המטופל סיכום קצר של הבנתו את מצבו וקשייו, אם אפשר תוך התייחסות ראשונית לגורמים שהביאו למצב.
  • סיכום זה מהווה בסיס גם להצגת הכיוון הטיפולי המתאים, כאשר המטפל צריך לשקול יכולתו לסייע למטופל, התאמתה של שיטת הטיפול בה הוא משתמש, תדירות המפגשים הרצויה, אורך ההתערבות הטיפולית וסוג התערבות.
  • עליו לאפשר באופן רגיש שאלות, ההתייחסויות ופידבק של המטופל.כמו כן, חשוב לשאול ישירות את המטופל האם יש לו שאלות או מחשבות על הכיוון הטיפולי שהוצע לו.

 

במקומות שמוזכר מטפל \מנחה זה מינוח לאותו דבר כנ”ל לגבי מטופל\ מונחה

מקורות:

The first session with a new client: Five stages. Miller, Riva. Bor, Robert (Ed); Watts, Mary (Ed), (1999). The trainee handbook: A guide for counseling and psychotherapy trainees. , (pp. 146-167). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd, xi, 290 pp

No data was found